Τρίτη Ηλικία : Πώς να Παραμένουν Σωματικά Ενεργοί

Τα άτομα τρίτης ηλικίας έρχονται αντιμέτωπα με πολλές αλλαγές στην καθημερινότητά τους. Οι αλλαγές αυτές μπορεί να είναι είτε σωματικές είτε ψυχικές. Οι ψυχικές αλλαγές μπορεί να αφορούν διάφορες αλλαγές στη συμπεριφορά τους, στον τρόπο αντίδρασής τους σε κάποια γεγονότα κλπ. Οι σωματικές αλλαγές αφορούν κατά κύριο λόγο την αντοχή τους, η οποία μπορεί να μειώνεται, διάφορους μυϊκούς πόνους, και άλλα. Αυτά είναι όμως καταστάσεις που οι ηλικιωμένοι μπορούν να βελτιώσουν ή και να αποτρέψουν μέσω της σωματικής άσκησης. Πέρα από τα διάφορα σωματικά προβλήματα που μπορεί να βοηθήσει η εντατική σωματική άσκηση, μπορεί να βοηθήσει και στην ψυχική κατάσταση κάποιου.  Αμέσως παρακάτω θα αναφέρουμε διάφορες δραστηριότητες που μπορεί να εντάξει ένα άτομο τρίτης ηλικίας στην καθημερινότητά του ώστε να διατηρήσει τη φυσική του κατάσταση. 

Περπάτημα 

Το περπάτημα είναι από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες που μπορεί να εντάξει ένα άτομο τρίτης ηλικίας στις συνήθειες του. Και αυτό γιατί με το περπάτημα βελτιώνεται η καρδιαγγειακή υγεία, βελτιώνει την κινητικότητα κάποιου, βοηθάει στη ρύθμιση του βάρους, ενισχύει τα οστά και τους μυς και άλλα πολλά οφέλη. Είναι μια άσκηση για την οποία δε χρειάζεται κάποιος εξοπλισμός, πέρα από τα κατάλληλα παπούτσια. Με το περπάτημα τα άτομα τρίτης ηλικίας μπορούν να βελτιώσουν και την ψυχική τους υγεία, μιας και μπορούν να κοινωνικοποιηθούν περπατώντας με παρέα για παράδειγμα, όπως επίσης μπορούν να έρθουν πιο κοντά με τη φύση και να νιώσουν ηρεμία και γαλήνη. Επιπλέον υπάρχουν πολλές εκδρομές και περιηγήσεις για άτομα τρίτης ηλικίας που διοργανώνονται από διάφορους φορείς.

Κολύμβηση 

Η κολύμβηση είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μείνουν τα άτομα τρίτης ηλικίας σωματικά ενεργά. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι με αυτού του είδους γυμναστική οι αρθρώσεις δεν επιβαρύνονται και μάλιστα με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα συνδυάζεται η σωματική άσκηση με την κοινωνικοποίηση και τη διασκέδαση. Η κολύμβηση μπορεί να συμπεριλαμβάνει διάφορες εξορμήσεις σε κάποια παραλία ή κάποια πισίνα την περίοδο του καλοκαιριού, ή μπορεί να περιλαμβάνει διάφορά προγράμματα κολύμβησης που λαμβάνουν χώρα όλο τον χρόνο και αφορούν γυμναστική μέσα στο νερό για άτομα τρίτης ηλικίας. Είναι ένας καλός τρόπος ώστε οι ηλικιωμένοι να διατηρούν τη σωματική τους κατάσταση σε καλό επίπεδο, καθώς είναι πολύ ωφέλιμος τύπος γυμναστικής για όλες τις ηλικίες. 

Γυμναστική στο σπίτι 

Η γυμναστική στο σπίτι αποτελεί έναν ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο διατήρησης της φυσικής κατάστασης ενός ηλικιωμένου ανθρώπου. Υπάρχει η δυνατότητα πραγματοποίησης ασκήσεων τέτοιου τύπου προσλαμβάνοντας κάποιο γυμναστή, ο οποίος θα εξηγεί και θα επιβλέπει τους ηλικιωμένους κατά τη διάρκεια της γυμναστικής, καθώς επίσης ο ειδικός μπορεί να διαμορφώσει προγράμματα σύμφωνα με τις ανάγκες που έχει το κάθε άτομο τρίτης ηλικίας. Από την άλλη πλευρά οι ηλικιωμένοι μπορούν να βρουν διάφορα video στο διαδίκτυο, τα οποία εξηγούν και δείχνουν διαφόρων ειδών ασκήσεις για εκγύμναση και μπορούν να τα ακολουθούν. Μπορούν επιπλέον είτε να προμηθευτούν όργανα για γυμναστική στο σπίτι τα οποία βοηθούν στην ενδυνάμωση, είτε από την άλλη πλευρά μπορούν να κάνουν αερόβιες ασκήσεις μόνο. 

Ποδηλασία 

Άλλο ένα αποτελεσματικό είδος σωματικής άσκησης κατάλληλο για άτομα τρίτης ηλικίας είναι η ποδηλασία. Βοηθάει στη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας και μάλιστα δεν επιβαρύνει τις αρθρώσεις. Είναι προτιμότερο να επιλέγεται το στατικό ποδήλατο για τα άτομα τρίτης ηλικίας, καθώς μειώνεται ο κίνδυνος πτώσης και τραυματισμού. Όμως σε περιπτώσεις που η φυσική κατάσταση του ατόμου το επιτρέπει, μια βόλτα έξω στον καθαρό αέρα με το ποδήλατο είναι μια ιδιαίτερα αναζωογονητική άσκηση. Βελτιώνεται παράλληλα με την άσκηση και η ψυχική κατάσταση του ατόμου. Σε διάφορα γυμναστήρια επιπλέον υπάρχουν τμήματα στα οποία με τη βοήθεια ειδικών πραγματοποιούνται διάφορες ασκήσεις σε στατικά ποδήλατα. Ένα τέτοιου είδους τμήμα μπορεί να βοηθήσει και στις κοινωνικές σχέσεις του ατόμου.

Συμπερασματικά για τη σωστή σωματική άσκηση των ατόμων τρίτης ηλικίας

Η σωματική άσκηση των ανθρώπων που βρίσκονται στην τρίτη ηλικία είναι ιδιαίτερα σημαντική για όλους τους λόγους που αναφέραμε και προηγουμένως. Οι γιατροί πολλές φορές μπορούν να συμβουλέψουν τα άτομα τρίτης ηλικίας για το ποιο είδος σωματικής άσκησης θα ήταν προτιμότερο να ακολουθήσουν για να έχουν τα βέλτιστα αποτελέσματα. Στη μονάδα φροντίδας ηλικιωμένων “Πρότυπα Γηροκομεία” υπάρχει συνεχής ιατρική παρακολούθηση των ηλικιωμένων για την υγεία τους. Υπάρχουν επίσης πολλές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στη μονάδα φροντίδας, οι οποίες στοχεύουν στην βελτίωση της σωματικής αλλά και της ψυχικής υγείας.

Προηγούμενο άρθροΠώς τα Άτομα Τρίτης Ηλικίας Μπορούν να Κοιμούνται Καλύτερα
Επόμενο άρθροΘερμοπληξία και Ηλικιωμένοι : Πρόληψη και Αντιμετώπιση του Κινδύνου