Μάθηση στην τρίτη ηλικία: Η χρήση νέων τεχνολογιών

μάθηση στην τρίτη ηλικία

Η τεχνολογία τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και έχει εδραιωθεί πλέον στην καθημερινότητα όλων μας. Ωστόσο, πράγματα που για πολλούς είναι δεδομένα και αυτονόητα, γιατί έχουν μεγαλώσει με αυτά, για άλλους είναι εντελώς πρωτόγνωρα και αρκετά δύσκολα στην κατανόηση και τη χρήση. Αυτό ισχύει για τη σχέση των περισσότερων ηλικιωμένων ανθρώπων με την τεχνολογία γενικότερα και τα νέα τεχνολογικά μέσα ειδικότερα. 

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πως η μάθηση στην τρίτη ηλικία επηρεάζεται από τη χρήση νέων τεχνολογιών.  

Μάθηση στην τρίτη ηλικία: Η στάση των ηλικιωμένων απέναντι στη χρήση νέων τεχνολογιών 

Οι στάσεις και οι απόψεις όσων αφορά τη μάθηση στην τρίτη ηλικία και τη χρήση των νέων τεχνολογιών ποικίλουν. Η πλειοψηφία διατηρεί ουδέτερη στάση. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι ηλικιωμένοι έχουν κινητό τηλέφωνο, αλλά ελάχιστοι από αυτούς έχουν μπει στη διαδικασία να αγοράσουν ένα smartphone και να προσπαθήσουν να εξοικειωθούν με τη χρήση του. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για πολλούς λόγους. 

Πιο συγκεκριμένα, κάποιοι ηλικιωμένοι πιστεύουν ότι τα νέα τεχνολογικά μέσα και η χρήση αυτών δεν θα τους χρησιμεύσει πουθενά και είναι γενικότερα αρνητικοί και δύσπιστοι απέναντι στη χρήση τους, ενώ άλλοι είναι σχεδόν ένθερμοι υποστηρικτές όλων αυτών και δείχνουν ιδιαίτερη προθυμία στο να γνωρίσουν καινούργια πράγματα. Ωστόσο, υπάρχει και μία ακόμη κατηγορία, στην οποία ανήκουν όλοι όσοι διατηρούν μία πιο ουδέτερη στάση απέναντι στα νέα τεχνολογικά μέσα. Ωστόσο, σε όλες αυτές τις κατηγορίες υπάρχει ο παράγοντας της δυσκολίας στην μάθηση στην τρίτη ηλικία. Ας δούμε την καθεμία από αυτές πιο αναλυτικά: 

Μάθηση στην τρίτη ηλικία: Αρνητικοί και δύσπιστοι απέναντι στη χρήση νέων τεχνολογιών 

Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι θεωρούν τις νέες τεχνολογίες μία αδιάφορη για αυτούς, ίσως και δυσάρεστη εξέλιξη στην πορεία της κοινωνίας μας. Προσπαθώντας να καταλάβουμε τον τρόπο που σκέφτονται, καταλήγουμε στο ότι πολλοί είναι οι παράγοντες που μπορεί να τους επηρεάζουν. Συγκεκριμένα: 

  • Πολλοί αμφισβητούν κάθε τι νέο και άγνωστο σε αυτούς, απλά γιατί η αλλαγή μπορεί να τους τρομάζει. 
  • Κάποιοι άλλοι μπορεί να θέλουν να μάθουν, αλλά να είναι αρνητικοί επειδή φοβούνται πως δεν θα τα καταφέρουν ή επειδή δεν θέλουν να ζητήσουν βοήθεια. 
  • Κάποιοι πιστεύουν πως η τεχνολογία κάνει περισσότερο κακό παρά καλό στην κοινωνία μας. Αυτό μπορεί να πηγάζει από το ότι βλέπουν τα εγγόνια τους να είναι “κολλημένα” σε οθόνες, αντί να παίζουν και να απολαμβάνουν τη νιότη τους. 
  • Άλλοι, είναι αρνητικοί λόγω έλλειψης γνώσης. Δεν αντιλαμβάνονται δηλαδή πόσο μπορεί να διευκολύνει την καθημερινότητά τους η τεχνολογία και την απορρίπτουν χωρίς καν να γνωρίσουν τις δυνατότητές της. 

Μάθηση στην τρίτη ηλικία: Ουδέτεροι απέναντι στη χρήση νέων τεχνολογιών    

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι ηλικιωμένοι άνθρωποι, οι οποίοι έχουν ουδέτερη στάση απέναντι στα νέα τεχνολογικά μέσα και ενδεχομένως θα καταπιαστούν με αυτά εάν κάποιος τους προτρέψει και τους βοηθήσει. Αυτή θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η στάση που βλέπουμε πιο συχνά. Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τις παρακάτω εκδοχές:

  • Ηλικιωμένοι που έχουν μία καθημερινότητα, αλλά δοκιμάζουν διστακτικά νέα πράγματα. 
  • Ηλικιωμένοι που κατανοούν ότι η τεχνολογία μπορεί να κάνει τη ζωή τους καλύτερη και ευκολότερη, αλλά δεν θέλουν να καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια για αυτό. 
  • Ηλικιωμένοι οι οποίοι έχουν ανθρώπους γύρω τους που τους ενθαρρύνουν να είναι ανοιχτοί στις αλλαγές και τους βοηθούν πολλές φορές να προσαρμοστούν σε αυτές. 

Μάθηση στην τρίτη ηλικία: Θετικοί απέναντι στη χρήση νέων τεχνολογιών 

Τελειώνοντας, στην κατηγορία των ηλικιωμένων με θετική στάση απέναντι στη γνωριμία με τις νέες τεχνολογίες και τη χρήση αυτών στην καθημερινότητά τους, η αλήθεια είναι ότι δεν βρίσκουμε μεγάλο αριθμό ανθρώπων στην ελληνική κοινωνία. Ειδικότερα, σε αυτή την κατηγορία ανήκουν άνθρωποι, οι οποίοι γενικότερα δεν φοβούνται τις αλλαγές, αγαπούν το διαφορετικό και ένιωθαν πάντα την επιθυμία να μαθαίνουν καινούργια πράγματα. Έτσι, οι παλιές τους συνήθειες, όπως μπορούμε να τις αποκαλέσουμε, δεν ξεχνιούνται και πολλοί εξακολουθούν να θέλουν να παραμένουν ενημερωμερωμένοι σχετικά με όλους τους τομείς που αφορούν έναν σύγχρονο άνθρωπο, άρα και την τεχνολογία.  

Κάποιες από τις επιθυμίες που αναφέρθηκαν παραπάνω, στην τρίτη ηλικία σχετίζονται συνήθως με την επιθυμία του ατόμου να βρίσκεται όσο πιο κοντά γίνεται σε άτομα μικρότερων γενεών, ειδικά στα παιδιά του και στα εγγόνια του. Πολλοί ηλικιωμένοι πιστεύουν πως μέσω της εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες θα καταφέρουν να κατανοήσουν καλύτερα την καθημερινότητα των παιδιών τους και ενδεχομένως θα έχουν καλύτερη επικοινωνία και σχέση με αυτά. Επίσης, η διαδικασία εκμάθησης των νέων τεχνολογιών είναι ευχάριστη διαδικασία για κάθε ηλικιωμένο όταν τα παιδιά του ή τα εγγόνια του εμπλέκονται σε αυτή. Δηλαδή, ενώ κανείς τους μπορεί να μην ενδιαφερόταν να μάθει κάποια καινούργια πράγματα, εάν το εγγόνι τους προσφέρονταν να βοηθήσει στη διαδικασία εκμάθησης, τότε θα το δεχόντουσαν όλοι με μεγάλη χαρά! 

Στη Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων Πανόραμα υπάρχουν διαθέσιμες δραστηριότητες και υπηρεσίες που έχουν σκοπό να βοηθήσουν στη μάθηση στην τρίτη ηλικία κάθε άτομο, είτε αυτό θέλει να εμπλακεί με την τεχνολογία είτε όχι. Το εξειδικευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό μας είναι στη διάθεση των φιλοξενούμενών μας 24 ώρες το 24ωρο. Επικοινωνήστε μαζί μας για να μάθετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις παροχές και τις υπηρεσίες μας. 

Προηγούμενο άρθροΨυχική υγεία στην τρίτη ηλικία
Επόμενο άρθροΆσκηση στην τρίτη ηλικία: Πώς επιδρά στην ψυχολογία των ηλικιωμένων